রাষ্ট্র পরিচালনায় মহানবী (সা•)

কখন কিভাবে রাষ্ট্রযন্ত্রের উৎপত্তি ও আবির্ভাব ঘটে, সে বিষয়টি অদ্যাবধি অমীমাংসিত রয়ে গেলেও এ বিষয়ে সকল রাষ্ট্রবিজ্ঞানী একমত যে, মানব সমাজের বৃহত্তর প্রয়োজনেই রাষ্ট্রযন্ত্রের উদ্‌ভব। সর্বকালের সর্বযুগের সর্বশ্রেষ্ঠ ও সর্বশেষ রাসূল হযরত মহাম্মদ (সা•) মদীনা সনদের আলোকে মদীনাতে যে ইসলামী রাষ্ট্র ব্যবস্থা প্রতিষ্ঠা করেন, মানব জাতির ইতিহাসে এবং রাষ্ট্র প্রতিষ্ঠার ইতিহাসে তা সর্বোত্তম জনকল্যাণমূলক আদর্শ রাষ্ট্রের মর্যাদা লাভ করে। একটি স্বয়ংসম্পূর্ণ প্রজাতান্ত্রিক রাষ্ট্র প্রতিষ্ঠা করে সেখানে সামাজিক সুবিচার ও অর্থনৈতিক সাম্য প্রতিষ্ঠা করা নিঃসন্দেহে মহানবী (সা•)-এর জীবনের এক চূড়ান্ত সফলতা। হযরত মুহাম্মদ (সা•) ছিলেন একজন আদর্শ রাজনীতিবিদ, আদর্শ সমাজ সংস্কারক এবং সর্বকালের, সর্বযুগের সর্বশ্রেষ্ঠ আদর্শ রাষ্ট্রনায়ক।

বিখ্যাত পণ্ডিত জর্জ বার্নার্ড শ’ যথার্থই বলেছেন,
যদি গোটা বিশ্বের বিভিন্ন ধর্ম, সম্প্রদায়, আদর্শ ও মতবাদ সম্পন্ন মানব জাতিকে ঐক্যবদ্ধ করে এক নায়কের শাসনাধীনে আনা হত, তাহলে একমাত্র মুহাম্মদ (সা•)-ই সর্বাপেক্ষা সুযোগ্য নেতা হিসেবে তাদেরকে শান্তি ও সমৃদ্ধির পথে পরিচালিত করতে সক্ষম হতেন।

Who is George Bernard Shaw?

Sir George Bernard Shaw (26 July 1856 – 2 November 1950) was an Irish, born in Dublin. Shaw was a talent, distinguished, honored and creative author. He is the first person to have been awarded both a Nobel Prize for Literature (1925) and an Oscar. Shaw wanted to refuse his Nobel Prize outright because he had no desire for public honors, but accepted it at his wife’s behest: she considered it a tribute to Ireland.

What George Bernard Shaw said about Muhammad?

“I have always held the religion of Muhammad in high estimation because of its wonderful vitality. It is the only religion which appears to me to possess that assimilating capacity to the changing phase of existence which can make itself appeal to every age. I have studied him – the wonderful man and in my opinion far from being an anti-Christ, he must be called the Saviour of Humanity. I believe that if a man like him were to assume the dictatorship of the modern world, he would succeed in solving its problems in a way that would bring it the much needed peace and happiness: I have prophesied about the faith of Muhammad that it would be acceptable to the Europe of tomorrow as it is beginning to be acceptable to the Europe of today.”
What George Bernard Shaw said about Islam?
“If any religion had the chance of ruling over England, nay Europe within the next hundred years, it could be Islam.”
Source: Sir George Bernard Shaw in ‘The Genuine Islam,’ Vol. 1, No. 8, 1936.

মহাগ্রন্থ আল-কুরআনের ভাষ্য অনুসারে, তিনি হলেন বিশ্বমানবতার মহান আদর্শ এবং একমাত্র মুক্তির কান্ডারী। সুতরাং রাষ্ট্র পরিচালনাসহ জীবনের সর্বক্ষেত্রে ও সর্ব অবস্থায় তাঁর মহত্তম আদর্শ অনুসরণ করা ব্যতীত অন্য কোন বিকল্প নেই। মহান আল্লাহ্‌ তা’আলা আমাদেরকে সঠিক সত্য উপলব্ধি করে তদনুসারে আমল করার তৌফিক দিন
তথ্য সুত্র প্রফেসরড মোঃ আতাউর রহমান মিয়াজী ও নেট

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: